23 maart 2017 | Apeldoorn

‘Drukwerk in de vorm van direct marketing biedt nog tal van mogelijkheden’

“Drukwerk biedt nog altijd groeimogelijkheden. Je hoort vaak dat digitale marketing het medium drukwerk totaal zou vervangen. Alles zal digitaal gaan, niets meer op papier. Maar dat blijkt dus niet helemaal zo te zijn. Digitaal is een extra communicatiekanaal erbij.”

“Drukwerk, een boodschap op papier, blijkt een veel grotere impact te hebben dan al die emails. Zo hebben kinderen vaak tientallen ongelezen mails maar als ze een brief ontvangen, lezen ze die meteen. Is het een mooie kaart van oma, dan bewaren ze deze zelfs in de boekenkast, dat zie ik met een email toch niet zo snel gebeuren.”

Rob Brakenhoff, Chief Commercial & Operating Officer bij Sandd, het tweede postbedrijf van Nederland, ziet nog veel potentie voor drukwerk als direct marketing. Sandd heeft als bedrijfsdoel alles te bezorgen wat door de brievenbus past en hoopt dat onder andere te bereiken door drukwerk als direct marketingkanaal onder de aandacht te brengen. Sandd wil dat oppakken in samenwerking met het KVGO en de grafimediabedrijven en Brakenhoff licht dat toe.

Anders, niet minder
“De grafische bedrijfstak lijkt te denken dat het met drukwerk afgelopen zou zijn. Brieven van de belastingdienst, enveloppen met bankafschriften, drukwerk als transactiepost, dat gaat inderdaad steeds meer digitaal. Hoewel je bij de belastingen ziet dat veel mensen ’t liever ook weer op papier ontvangen. Dan kan je het in een map opbergen en bovendien kan het niet gehackt worden.

Maar bij andere sectoren, zoals magazines en vooral direct mail, zie je dat drukwerk zeker net zo’n grote rol kan spelen als voorheen. Anders, dat wel, maar niet minder. Tijdschriften die de laatste jaren hebben stilgestaan en niet innoveren, die hebben ’t moeilijk. Maar magazines met bijvoorbeeld QR-codes die je direct kunt scannen om online verdieping van de inhoud te zoeken of die op andere manieren digitaal hebben omarmd, die doen ’t prima. Daar vullen drukwerk en digitaal elkaar prima aan.”

Rob Brakenhoff

Te weinig
“Direct Mail kan groeien en daar wordt door grafische bedrijven weinig op ingespeeld. Ik noem een voorbeeld: als je een auto koopt, dan krijg je een algemene brochure of boekje mee. En wat is er nu mooier dan de klant, die toch een paar weken op zijn nieuwe auto moet wachten, een gepersonaliseerd boekje te sturen met precies zijn auto in de juiste kleurstelling met de gekozen opties.”

“Ik geef nog een voorbeeld: DM wordt vooral gebruikt door grote winkelbedrijven , maar zelden door de slager op de hoek. Daar zie ik mogelijkheden voor drukkers uit dezelfde buurt. Zet samen een campagne op voor de eigen buurt met persoonlijke mails. We weten ook dat een grote e-retailer overweegt facturen weer per post te versturen. Vroeger ging dat per email met ontvangstbevestiging, nu verstuurt hij ze in een envelop met een kortingsbon voor een volgende aankoop en laat het bezorgen. Dat bedrijf heeft geconstateerd dat gedrukte bonnen veel meer worden gebruikt dan dat ze per email worden toegestuurd. Dat levert dus terugkerende klanten op.”

Brievenbuspakjes
Ook in een andere sector van de grafische industrie, de verpakkingsdrukkerijen, ziet Sandd mogelijkheden.

“De grote e-commerce bedrijven zoals Bol.com, Zalando, Coolblue of Wehkamp.nl versturen duizenden pakketten. Als je niet thuis bent, worden deze bezorgd bij de buren of elders. Soms ontvang je dan een kaartje maar soms ook niet, of je neemt een pakje aan voor de buren. Wat je online koopt, komt vaak in een te grote verpakking en kan makkelijker als een brievenbuspakje door de brievenbus. Sandd bezorgt geen pakketten waar de bezorger voor aan dient te bellen, maar wel brievenbuspakjes. Wij adviseren de verzenders daarover en zoeken samen naar een oplossing.

Daarnaast is de verpakking vaak een bruine doos of envelop met alleen een logo en verder niets er op. Dat kan anders. Daar kan je reclame op zetten, of een gepersonaliseerde bon of sample bijdoen van een gerelateerd product. Dit zijn kansen voor verpakkingsdrukkerijen om de toegevoegde waarde te verhogen dus.”

MKB
“Op al dat soort ontwikkelingen en kansen kunnen grafisch bedrijven inspelen. Sandd kan hen daarbij ondersteunen, bijvoorbeeld met dataverstrekking of -verwerking, het opzetten van campagnes en dergelijke. Daar hebben we de kennis voor en die willen we graag beschikbaar stellen aan drukkerijen.”

“We hebben onze dienstverlening sinds kort ook meer toegespitst op het MKB, dat juist in de grafische sector sterk vertegenwoordigd is. Tot voor kort werkten we uitsluitend voor de groot zakelijke markt maar we leggen ons nu ook toe op de kleinere ondernemer. We praten momenteel met het KVGO om in eerste instantie onze boodschap bij groepen leden toe te lichten. En grafische bedrijven die nu al met ons willen praten, zijn uiteraard van harte welkom.”