19 november 2018 | Amsterdam

ABN Amro: Verdienmodel drukkerijen blijvend onder druk

Aan de omzetkrimp bij drukkerijen komt vooralsnog geen einde. Het verdienmodel in deze branche staat dan ook blijvend onder druk. Dat constateert ABN AMRO in de stand van zaken van de Technologie, Media en Telecom ofwel TMT-sector in ons land van november.

Na een sterke groei in 2016 is de omzet bij drukkerijen vorig jaar met een daling van 6,5 procent scherp afgenomen. Die krimp blijft, ondanks de economische groei, aanhouden. De negatieve trend zoals de bank die in juli dit jaar al schetste zet zelfs versterkt door.

Voor dit jaar verwacht ABN AMRO een verdere omzetdaling met drie procent gevolgd door nog eens een min van 3,5 procent in 2019. Drukkerijen vertonen daarmee de sterkste omzetdaling van alle branches binnen de TMT-sector.

Meer omzet verloren
“Als gekeken wordt naar een langere periode, zien we dat de best presterende en minst presterende branches mijlenver uit elkaar liggen. In weinig sectoren is de mate van divergentie zo groot als in TMT. Waar branches als IT, omroepen en TV-content omzetten halen die ver boven pre-crisisniveau liggen, hebben drukkerijen, uitgevers, telecom en reclamebureaus de jaren na de crisis alleen maar verder aan omzet verloren,” schrijven de analisten van de bank.

Samen met de omzet staat ook de winstgevendheid bij drukkerijen onder druk. Over het algemeen beoordelen de ondernemers in de drukkerijwereld de winstontwikkeling ook als negatief.

Omdat de economische situatie niet gunstig is voor drukkerijen, gaat een meerderheid van de bedrijven in deze sector uit van een verdere daling van het personeelsbestand. Dit jaar zou die krimp uitkomen op zes procent. Ook verwacht een meerderheid minder te zullen investeren.

Uitgevers
Bij een aanpalende sector, die van de uitgevers, ziet het beeld er niet veel beter uit. Ook deze bedrijven hebben het al jaren lastig, constateert ABN AMRO. Vorig jaar is de omzet gedaald met drie procent, voor dit jaar valt dat mee met een daling met 1,5 procent maar komend jaar zal de omzet naar verwachting weer met 2,5 procent afnemen.

Ook hier meldt de meerderheid van de ondernemers dat de winst de afgelopen twee kwartalen weer een dalende lijn vertoont. Het gevolg is dat ook bij uitgevers de werkgelegenheid verder terug zal lopen hoewel veel bedrijven tegelijk wel denken meer te gaan investeren.

Klik hier om het rapport te downloaden.

Ook interessant...

03 oktober 2018 | Schiphol-Rijk

Prognose indirecte kosten laat in 2019 stijging zien

23 juli 2018 | Amsterdam

ABN Amro: “Drukkerijen, uitgevers en telecombedrijven blijven in mineur”